Pavel Kohout

Čtyři a Cyrano!!

Čtyři a Cyrano!! Čtyři a Cyrano!!
Větrné mlýny, 2005, 363 str.
Autorská práva v zahraničí:
Dilia
http://www.dilia.cz

Tvůrčí aktivity Pavla Kohouta jsou po jeho návratu do vlasti mapovány nakladatelstvími Český spisovatel, Mladá fronta, Paseka, nejnověji se připojily Větrné mlýny, které pod názvem Čtyři a Cyrano!! přinášejí pět autorových her z poslední doby. Ke každému opusu připojil krátký komentář, upozorňující na okolnosti vzniku konkrétního textu. Pátý (Cyrano!!) je adaptací slavné Rostandovy hry, ale také čtyři zcela původní kousky se vyznačují bohatou, ba dobrodružnou fabulí, čímž vznášejí nároky na vesměs opulentní realizace.
Malá krevní msta (z roku 1991) ještě čerpá ze zkušeností s východoevropskými totalitními režimy, napínavý příběh nese znaky groteskního hororu s překvapivou pointou. Myslím, že v dramaturgickém vakuu, v němž se některé divadelní soubory nacházejí, by múzická interpretace tohoto textu mohla přinést realizační osvěžení.
Dvě gorily proti mafii, text o deset let mladší, byl mimo jiné inspirován slavnou scénou z Wilderovy filmové komedie Někdo to rád horké (gangsteři ukrytí v obřím šlehačkovém dortu). Obdobným entrée startuje gejzír bláznivých situací, v němž se na českém území střetávají zahraniční mafiánské gangy a důležitým prostředím pro fabulační eskapády je pak zoologická zahrada. Realizace v brněnském Městském divadle nebyla úspěšná, viděl jsem ale světovou premiéru v německém luisburgském přírodním divadle, kde komedie divácky fungovala velice spolehlivě a rozhodně bych ji ve svém žánru ani pro případná další česká uvedení nezatracoval.
Eros, datovaný rokem 2002, lze klasifikovat jako restituční horor s věrohodnými psychologickými charakteristikami postav. Starý a díky novým poměrům poměrně čerstvý boháč se totiž zamiluje do mladé dívky, čímž se cítí být ohroženy jeho morálně ne zrovna nejčistší děti, které se rozhodnou vzít situaci do svých rukou. Proslýchá se cosi o přípravě tohoto titulu v Divadle J.K.Tyla v Plzni.
Tento autorovi nejpřátelštěji nakloněný činoherní soubor realizoval už jeho Nuly, ale i další titul svazku z Větrných mlýnů, Arthurovo Bolero (2003). Titul napovídá, že za schéma k nové hře posloužil postup z Reje Arthura Schnitzlera (prostřídávání erotických vazeb, až se ve finále setkají první s posledním z posloupnosti zřetězených vztahů), k dynamizaci hry je pak jako hudební podkres přiděleno slavné Ravelovo Bolero. Hra kromě erotického galimatyáše reflektuje i řadu nových jevů naší současnosti, Burianova jevištní realizace prokázala životnost hry.
Cyrano !! graficky solidně vypravenou knihu Kohoutových her uzavírá, jde už o jeho druhou úpravu, tentokrát je charakterizována jako komorní minimuzikál. Moderní verze slavných her světového repertoáru jsou vždycky slovem do pranice a oprávněnost takového počinu víc než u původních textů prověří konkrétní jevištní realizace.
Knížka z Větrných mlýnů svědčí rozhodně o autorově pracovitosti, dobré znalosti řemesla a mnoha originálních nápadech. Probírat se kriticky jeho dílem (v případě divadelních her zvažovat možnosti uvedení) považuji rozhodně za smysluplnější než nekonečné úvahy o jeho pestrém životě v komplikovaných proměnách vývoje české společnosti.

Jan Kerbr

Převzato z: Divadelní noviny 15/2005

Větrné mlýny, 2005, 363 str.
Autorská práva v zahraničí:
Dilia
http://www.dilia.cz