Milan Exner

Struktura symbolična v pohledu psychoanalytické literární vědy

Struktura symbolična v pohledu psychoanalytické literární vědy Struktura symbolična v pohledu psychoanalytické literární vědy
Bor, 2009

Struktura symbolična v pohledu psychoanalytické literární vědy (Na příkladu Dostojevského románu Bratři Karamazovi). Příspěvek k evoluční estetice. Monografie představující jeden z nejkomplexnějších analytických a interpretativních přístupů k teorii symbolu a strukturaci symbolična v českém odborném prostředí. Opírá se o znalosti psychoanalýzy a psychoanalytické literární vědy, a i když Dostojevského dílo chápe v intencích pražského strukturalismu jako estetický objekt a proces kulturní komunikace, autorova psychoanalytická erudice dodává tomuto procesu nový kontext. Monografie není jen vědeckým kompendiem, ale lze ji chápat také jako rozvrh vědecké disciplíny, psychoanalytické literární vědy, která v českém kontextu chybí.

OBSAH

Úvod (s. 9-15) a oddíly: Východiska psychoanalytické literární vědy (s. 17-181, s kapitolami: Psychoanalytická literární věda v kontextu přírodních věd; Psychoanalytická literární věda v kontextu společenských věd s podkapitolami: Mýtus a introjekce narativních entit; Primární procesy, intermediární realita a terciární symboly; Mýtus a fikce; Psychoanalýza a fiktivní literatura; Psychoanalytická literární věda a humanitní vědy}); – Modelová topologie universálních symbolů (s. 183-393: Fenomenologie nevědomí a hlubinná estetika; Fenomenologie literárního obrazu s podkapitolami: Figurativní obraz a symbol; Nefigurativní obrazy a symboly; Symboličnost literárního obrazu}; Archetypy a psychodramatický substrát Konvencionální a hlubinný symbol; Redukce a restituce literárního obrazu; jeho čtyřstupňový model a symbolická platnost; Infantilní obsahy a latence; Historická latence a náboženskost; Syntetický pojem archetypu; jeho slabá verze; Archetypy a symboly ve světle strukturální sémantiky; Hlubinná gramatika: Já a Self jako označované a označující; Množina archetypů a jejich struktura; Trojúrovňový psychodramatický substrát a regresivní řada symbolů}; Explikace modelové typologie universálních symbolů Vnitřní archetypové triangulum a jeho symboly; Vnější archetypové triangulum a jeho symboly}); – Literární dílo jako komunikovaná entita (s. 395-562: Subjektivita a intermediární osa Subjekt a objekt literárního díla; Skutečný a literární subjekt; Znak a nevědomí; Neohraničenost jazykové struktury; Monismus a dualismus slovního znaku; Subjekt: Já a Self; Intermediární subjektivita a paradigma snu; Kompletní intermediární subjektivita; Estetický objekt v literární komunikaci; Přímá a nepřímá literární komunikace; Nevědomé entity v literární komunikaci}; Stratifikace a distribuce subjektivity v Bratrech Karamazových Kritika Freudovy analýzy Dostojevského; Subjekt díla a epický subjekt; Portálové postavy; Třetí vrchol rodinného triangula: Universální symboly v Bratrech Karamazových; Entita FMD a Bratři Kramazovi jako symbol}; Universální symboly z hlediska estetického Estetické, literární a umělecké entity; Zaobzorová a účinková estetika; Literární odpovědnost, estetická transcendence a vina}); – se soupisem literatury (s. 563-573).

1. vyd., 576 s.

Bor, 2009