Literatura pro děti a mládež
Celostránkové barevné linoryty a komiksové vstupy Chrudoše Valouška vynesly velkorysému projektu v grafické úpravě Juraje Horvátha nejen Zlatou stuhu za výtvarný počin roku, ale i vítězství v soutěži o nejkrásnější českou knihu pro děti a mládež 2018 a hned nato vydání v Nizozemsku. Nepřehlížejme však rozkochaný vklad pohádkového liberta Vojtěcha Maška: kluk Péťa si povídá s mluvícím polínkem, jež mu vyjevuje svůj příběh počínaje zrozením z plodu švestky. Z pecky stává další ovocný strom. Ten v jedné epizodě považuje pan docent za cizokrajný a je náramně zklamán, že se zmýlil, a tak nazlobeně odjede do Austrálie a do domu se nastěhuje španělská rodina, která dá slivoň skácet a jako poleno panáček posléze putuje světem dál. Cesta hrdiny v dialogu s jeho kamarádem neustále hýří novými nápady, a rozvíjí tak tradici alotrií Pinocchia Carla Collodiho nezaměnitelným absurdním humorem.

S trochou nadsázky lze tvrdit, že ať už Vojtěch Mašek (1977) zavítá do libovolné disciplíny, vždy jeho práce čeká výrazný úspěch: film Křižáček (2017), na kterém se podílel jako jeden ze scenáristů, zvítězil na filmovém festivalu v Karlových Varech, a dětská kniha Panáček, pecka, poleno, švestka a zase panáček (2018), ve které Maškův text ilustroval Chrudoš Valoušek, získala prestižní Bologna Ragazzi Award. Nejvlastnějším domovem je mu však komiks, kterému se věnuje jak plně autorsky, tak ve spolupráci s dalšími scenáristy i výtvarníky. V tvůrčí dvojici s Džianem Babanem rozvíjí již od roku 2002 surreálně groteskní svět Monstrkabaretu Freda Brunolda, který se dosud rozpíná přes pětici komiksových knih, více než tucet divadelních inscenací a pár krátkých filmů, společně ale připravili i libreta pro dva oceňované komiksové romány v kresbě Jiřího Gruse. V duu s jiným scenáristickým kolegou, spisovatelem Markem Šindelkou, vytvořil nedávno aktuální společenský román Svatá Barbora (v kresbě Marka Pokorného, 2018) a výčet jeho projektů tím ani zdaleka nekončí.