Miřenka Čechová

Baletky

Baletky Baletky
Paseka, 2020, 224 str.
9788076370630

“Baletky ukazují, k čemu vede lámání kostí, neustálé přesvědčování, že jednoduchý život za nic nestojí a že jen v utrpení je skutečný prožitek. Šťastný konec v podobě formálního neúspěchu působí v době, kdy se oslavuje hlavně dokonalost, tak úlevně jako ledová voda na zmrzačených nártech tanečnic.”
— A2

“Co by nemělo zůstat opominuto, je závažnost témat, se kterými se autorka vypořádává na různých rovinách. Kritika mocenského systému zneužívajícího vlastní autority a jeho absurdních standardů, a naopak otevřenost k genderové rozvolněnosti.”
— iLiteratura

Přečtěte si ukázku:
Angličtina
Němčina
Goodreads hodnocení
81% (Hodnotilo 1039 uživatelů)

Originální próza o baletním snu a vystřízlivění v bohémské Praze 90. let.

Beletrie

Fiktivně deníkové vyprávění ze studijních let a dospívání mladé tanečnice-konzervatoristky přibližuje nejen prostředí baletních škol, internátů, smrtící konkurence a naprostého vyčerpání, ale také prostředí Prahy 90. let: klubů, rozjíždějícího se vlaku drog a sexuálních experimentů. Důraz v novele Baletky je ale kladen na analýzu výuky klasického tance „postaru“, způsobem, který už by měl být překonán, ale není: ničení osobností drilem a ponižováním a vytváření robotických dokonalých bytostí, které nemají právo selhat a jejichž tělo jim nepatří. Režisérka a tanečnice Miřenka Čechová při tom s vybroušeným smyslem pro drsnou sebeironii vychází z vlastních zkušeností a deníkových zápisků.

Miřenka Čechová (1982) je představitelka tanečního a fyzického divadla, působící jak v Čechách, tak v zahraničí. Po absolutoriu na Taneční Konzervatoři v Praze v oboru klasický balet vystudovala paralelně DAMU (Alternativní divadlo) a HAMU (Nonverbální divadlo), kde v roce 2012 obhájila doktorát v oblasti režie fyzického a mimického divadla. Během studia získala prestižní Fulbrightovo stipendium pro výzkum a pedagogickou činnost na American University ve Washingtonu DC, kde vůbec jako první vyučovala fyzické divadlo. Jako performerka má na svém kontě více než 18 celovečerních inscenací, mnohá získala významná zahraniční ocenění. Jako režisérka a choreografka vytvořila více než deset celovečerních inscenací, často v zahraničních koprodukcích. Jako akademička vyučovala a přednášela na několika amerických univerzitách. Je spoluzakladatelkou dvou divadelních skupin. Jako spisovatelka zaujala fiktivní literárně-fotograficko-komiksový dokumentem Miss America (2018) a fiktivního deníku studentky baletu Baletky (2020).


“Baletky ukazují, k čemu vede lámání kostí, neustálé přesvědčování, že jednoduchý život za nic nestojí a že jen v utrpení je skutečný prožitek. Šťastný konec v podobě formálního neúspěchu působí v době, kdy se oslavuje hlavně dokonalost, tak úlevně jako ledová voda na zmrzačených nártech tanečnic.”
— A2

“Co by nemělo zůstat opominuto, je závažnost témat, se kterými se autorka vypořádává na různých rovinách. Kritika mocenského systému zneužívajícího vlastní autority a jeho absurdních standardů, a naopak otevřenost k genderové rozvolněnosti.”
— iLiteratura

Paseka, 2020, 224 str.
9788076370630
Přečtěte si ukázku:
Angličtina
Němčina
Goodreads hodnocení
81% (Hodnotilo 1039 uživatelů)