Originální próza o baletním snu a vystřízlivění v bohémské Praze 90. let.
Beletrie
Fiktivně deníkové vyprávění ze studijních let a dospívání mladé tanečnice-konzervatoristky přibližuje nejen prostředí baletních škol, internátů, smrtící konkurence a naprostého vyčerpání, ale také prostředí Prahy 90. let: klubů, rozjíždějícího se vlaku drog a sexuálních experimentů. Důraz v novele Baletky je ale kladen na analýzu výuky klasického tance „postaru“, způsobem, který už by měl být překonán, ale není: ničení osobností drilem a ponižováním a vytváření robotických dokonalých bytostí, které nemají právo selhat a jejichž tělo jim nepatří. Režisérka a tanečnice Miřenka Čechová při tom s vybroušeným smyslem pro drsnou sebeironii vychází z vlastních zkušeností a deníkových zápisků.
Miřenka Čechová (1982) je představitelka tanečního a fyzického divadla, působící jak v Čechách, tak v zahraničí. Po absolutoriu na Taneční Konzervatoři v Praze v oboru klasický balet vystudovala paralelně DAMU (Alternativní divadlo) a HAMU (Nonverbální divadlo), kde v roce 2012 obhájila doktorát v oblasti režie fyzického a mimického divadla. Během studia získala prestižní Fulbrightovo stipendium pro výzkum a pedagogickou činnost na American University ve Washingtonu DC, kde vůbec jako první vyučovala fyzické divadlo. Jako performerka má na svém kontě více než 18 celovečerních inscenací, mnohá získala významná zahraniční ocenění. Jako režisérka a choreografka vytvořila více než deset celovečerních inscenací, často v zahraničních koprodukcích. Jako akademička vyučovala a přednášela na několika amerických univerzitách. Je spoluzakladatelkou dvou divadelních skupin. Jako spisovatelka zaujala fiktivní literárně-fotograficko-komiksový dokumentem Miss America (2018) a fiktivního deníku studentky baletu Baletky (2020).